Kvalitetsregister - för att veta vad vi gör och förbättra vad vi gör
Boel Andersson Gäre Futurum.akademin för hälsa och vård, Hus B4, Länssjukhuset Ryhov, 55185, Jönköping
Margareta Kristenson Institutionen för Medicin och Hälsa, Linköpings Universitet
Sofia Ernestam Inst. f. Med, Enh. f. Reumatologi, KI
Bertil Lindahl Professor UCR,Institutionen för medicinska vetenskaper, Kardiologi, Akademiska sjukhuset, 751 85 UPPSALA
Mats Bojestig Planeringsdirektör Jönköping
Magnus Rahm Qulturum, Jönköping läns landsting
Bakgrund
Den nationella visionen för Kvalitetsregister och kompetenscentra idag lyder: ”att utgöra ett heltäckande kunskapssystem som aktivt används på alla nivåer för löpande lärande, förbättring, ledning och styrning av all vård- och omsorgsverksamhet”. Flera strategiska inriktningsmål har identifierats för att nå denna vision: mätetalen ska vara mångdimensionella, de ska vara underlag för patientfokuserade ständiga förbättringar, de följer patientens väg genom vården och överbryggar organisatoriska och professionella gränser, de ska vara öppna och ge information anpassad såväl till medicinska professioner som allmänhet och hälso- och sjukvårdens ledningsorgan samt vara IT-mässigt integrerade med journalsystem. Men det är en lång väg dit.
Sammanfattning
Många kollegor har genom åren lagt ner stort engagemang och intresse i att utveckla de nationella kvalitetsregistren och fortsätter att göra så. Fortfarande finns det dock en stor utvecklingspotential för att skapa ännu mer värde och nytta både för professioner och allmänhet. Problem som dubbelregistrering i journaler och register skapar irritation och tidsförluster, de tekniska lösningarna i registren är inte alltid optimala, relevanta mätetal för patienter och andra professioner än läkare saknas ibland etc. Symposiets mål är att belysa de gap som finns mellan visionen för nationella kvalitetsregister och läget idag. Samtidigt vill vi genom exempel på hur man med innovativa metoder försöker överbrygga dessa gap i olika register, ge inspiration till och skapa en dialog mellan dem som är delaktiga i utveckling av register och alla som använder register i det dagliga arbetet.